به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ظهر امروز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه، استاندار و نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی عملیات اجرایی ایستگاه راهآهن خاوران واقع در مسیر ریلی میانه- تبریز آغاز شد.
خیراله خادمی با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بینالمللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور میکند که راهآهن میانه- تبریز یکی از بخشهای مهم این کریدورها است.
وی طولانی بودن مسیر ریلی موجود تهران- تبریز را از مهمترین عوامل احداث خط جدید ریلی میانه- بستانآباد- تبریز معرفی کرد و افزود: این مسیر ریلی با هدف کاهش زمان سفر و افزایش سرعت حمل بار و مسافر طراحی شد که در آذر ماه سالجاری از میانه تا بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر مورد بهرهبرداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریلگذاری در حدفاصل بستانآباد تا خاوران در حال انجام است.
طراحی ایستگاه با الهام از فرش تبریز
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ویژگیهای ایستگاه راهآهن خاوران گفـت: شهر تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش مشهور است و با توجه به این عنوان، ایستگاه راهآهن خاوران با الهام از فرش تبریز طراحی شده است.
وی طراحی نمای ایستگاه را الهام گرفته از دار قالی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران از ۸۰۰ سال پیش تاکنون در مقبره الشعرای شهر تبریز به خاک سپرده شدهاند، ورودی ایستگاه نیز با ایده کتاب و دیوان شعر از جنس سنگ بنا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار پیشبینی شده برای این پروژه را ۶۴۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ترمینال مسافری این ایستگاه در زمینی به مساحت بیش از ۳ هزار متر مربع احداث خواهد شد و سایبان ترمینال مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.
گفتنی است، راهآهن میانه- بستانآباد- تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز میشود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمنچای، بستانآباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می رسد و در نهایت به ایستگاه راهآهن موجود تبریز متصل خواهد شد.